267
[1497–1498]
f. 57v
Pro zachování měšťanům ivančickým bylo to, co jim pán ráčil rozkázat, aby se podle toho tak zachovali nyní i v budoucnosti, uchováno a zapsáno do jejich městské knihy.
Co se týče odúmrti obyvatel místních i odjinud pocházejících, tak pokud by kdo chtěl učinit poručenství, má se řídit právem města Ivančic. A poručenství se má vždy na třicátý den oznámit radě města. Tato oznámená poručenství mají být zapsána do knihy městské nebo v registra městská. A poručníci mají dbát na to, aby se závěti zadost učinilo. Pokud by se takovým způsobem závěť nepořídila a nevyřídila, pán nebude takové poručenství trpět ani držet, aby nenastaly zmatky. A stará rada má taková poručenství oznámit nově nastupující radě, aby bylo těm závětím zadost učiněno a aby byli vyslyšeni poručníci těch poručenství, a to také před úředníkem vyslaným Jeho Milostí. A aby bylo oznámeno vší obci, pokud by před tímto rozkázáním pána některá poručenství ještě nebyla popsaná a vepsaná, aby se tomu dosti stalo.
Sirotčí peníze nemají být žádnému sirotkovi propuštěny bez vědomí Milostpána, bez jeho vůle nebo bez úředníků. A co se týče požitků k městu, jakýchkoliv šenků, soli, povoznictví nebo jiných obchodů, které by mohly té obci přinést požitky, aby to všechno bylo sepsáno do příjmů. A vyúčtování má činit jedna rada druhé, a to zejména z toho, co se vydá. A to se má dít před úředníkem pána nebo před kýmkoliv, koho by při tom pán ráčil mít, i před některými z obce, pokud by takový způsob pán zvolil.
Co se týče vinohradů, tak každý, kdo prodává vinohrady nebo chce učinit směnný obchod, má odevzdat a jít před horního (rychtáře), jako se toho děje v jiných horách. Jeho Milost přikazuje, aby se žádný vinohrad nebo grunt neodkazoval kostelům nebo kněžím. Pokud by kdo mimo toto rozkázání poručil vinohrad nebo grunt kostelům nebo kněžím, Jeho Milost nebude ráčit držet takové poručenství.
Pamiet ewancziczkim, czo Panie Milost gim rozkazati raczil gest, aby se wedle toho tak zachowawaly a mieli na czasy potomnie a buduczy, a toto w gegich miestske knihy, aby se napsalo.
Item czoz se odvmrtij doticze, ktoz by koli tu z obywateluow, neb y odginud gesstobi se przidalo, tu poruczenstwich chtiel cziniti, aby se to rzadem dalo wedle praw gegich.
A ty porucznitii aby wzdy we trzidczatij den radie to poruczenstwie oznamowali. A takowa poruczenstwie aby w knihij miestske neb w registra miestska bila wepsana, y tij poruczniczy, kazdy zegmena, aby se tomv poruczenstwie tak dosti dalo. A s toho paklyby se tak to nedalo a neoprzilo, ze Panie Milost takoweho poruczenstwie neraczy trpietij any drzeti, skrze kterez by se staly zmatkowe yaczy, o to Geho Milost k tiem hledieti raczy. A radda stara, kdyz by nowa sazena byla, aby nowe raddie o takowich poruczenstwich oznamili, dosti se tak tiem poruczenstwim diege. A poruczniky aby wyslissely przed vrzednikem Panie Milosti, nebo kohozby Geho Milost k tomu wislati raczil, dostily se tomu diege.
A toto aby wssy obczy aby oznameno bilo, gestlij ze prwe przed tiemto rozkazanym Panie Milosti, ktera poruczenstwie neysu popsana a wepsana, aby gesstie tomv se dosti stalo. Paklij by se nestalo a Geho Milost czeho se doptal, ze takowemu raczy Geho Milost se mieti, tak pokudz Geho Milosti se zdatij bude. Item syrotczy peniezy aby zadnemu syrotku propusstieny nebilij bez Panie Milosti wiedomie a wuole a neb bez vrzedniczy.
Item czoz kolwiek se doticze puozytkuow k miestu, kterychz koly ssenkuow, soly, fostiharzuow neb ginich obchoduow, kterimzby mohli czo dobreho te obczy przywesti, aby to wssechno w przigem zemena napsano bilo. A poczet radda druhe radie abij czinila z toho, kam se czo wyda zemena, a to przed vrzednikem Panie Milosti neb kohozbii Geho Milost raczil przitom miti, y przed niekterymi zuobcze, ze Geho Milost raczy takowy spuosob mieti. Czoz se winohraduow doticze, abii kazdy, ktoz winohrady prodawa nebo fraimarcziti chce [ginu?], abij sobie odewzdawali przed hornem, yakoz se toho diege w ginich horach. A take prostie Geho Milost toho mieti neraczy a przikazuge, abij zadny winohraduow nebo gruntuow neporuczil kostelom nebo kniezim. Pakly by kto mimo toto rozkazanie poruczil winohrady neb grunthy – bud kostelom neb kniezim, ze Geho Milost neraczy drzeti poruczenstwie takoweho, nez k tomu statku ze raczy siehnutij.